Vanhojen kirjojen uusi elämä

Kirppikset meinaavat pursuta yli äyräiden vanhoja kirjoja. Kirjat ovat ihan mahtavaa materiaalia kaikenlaiseen askarteluun ja värkkäämiseen! 

Itse olen ihastunut kirjan käyttöön leikekirjana. 


Sisälle liimattuna kivoja kuvia ja ideoita. Sivut olen käsitellyt siten, että olen liimannut aina kolme sivua yhteen ja poistanut aina joka toisen sieltä välistä. Eli sivu - poisrevitty sivu - sivu - poisrevitty sivu - sivu. Ja jäljelle jääneet kolme sivua liimataan yhteen. Näin saadaan sopivan paksu lehti, jota pystyy tuunaamaan oikeastaan ihan millä vain. Ja kun poistetaan sivuja välistä, kirja pysyy kauniina vaikka sinne lisää leikekuvia. 


Kirjaa voi koristella miten haluaa. Minä vain kirjoitin muistiin itselleni pointit, miksi olen kuvan halunnut ottaa. 


Kannen voi tuunata mieleisekseen. Joulukirjassa on selässä kangasta, tässä syysleikekirjassa on nuottipaperia. Ihan tavallista erikeeperiä liimana, ei tämä mitään kummallista tarvitse. 


Tein lapsille oman valokuvakirjan ylimääräisistä valokuvista. Tämä on vielä kesken. Tekstit ja koristeet puuttuvat ja kirja on vajaa.


Tässä ylläoleva valokuvakirja näkyy kiinni. Päällystin kirjan Nuppu Print Companyn puuvillalla. Jos tällaisen kirjan tekisi huolellisesti ja koristelisi ja kirjoittaisi tekstit kauniisti, siitä voisi tehdä todella kauniin ja arvokkaan lahjan jollekin. 


Neljäs kirja on art journal. Se on sisältä ruma :D Minä en ole taitelija. Ja kirjassa lähinnä testailen kaikenlaisia juttuja. Aukeamat käsitellään ensin gessolla ja sen jälkeen sitä voi työstää ihan millä väreillä ja tekniikalla vain. 


Tässä nämä ovat, sievässä pinossa. 


Kirjoista voi tehdä tapetin. Tässä näkyy meidän olohuoneen seinää, tapetoin siihen tapettiliiman kanssa vanhoja pianonuotteja. Muistaakseni meni kaksi ja puoli vihkoa. Tämän voisi tehdä romaaninsivuillakin. Tai sarjakuvilla jos tykkää värikkäämmästä. Minä asettelin sivut suoraan, mutta yleensä nämä näkyy tehdyn sikinsokin. Maun mukaan.


Yksinkertaisimmillaan vanhoja kirjoja voi käyttää vaikka näin. Olohuoneessa minulla on yhden kukan alla kolme vanhaa romaania nauhalla yhteensolmittuna. Tämä vanha kirja on luovuttanut minulle jo pariin kaitaliinaan värkit ja tällä hetkellä toimii sekä kukan nostajana että Tyttösen kasviprässinä. 


Kirjasta saa myös piilon. Sinne voi piilottaa karkkipussin tai jotain muuta. Tai sitten käyttää vaikka näin.


Tai viedä se kukkakauppaan ja pyytää siihen kaunis kukka-asetelma, kuten minä tein aiemmin syksyllä. Kuvallinen ohje kirjapiilon tekemiseen löytyy täältä.


Kirjasta voi tehdä myös käsilaukun. Tai clutch tämä taitaa olla. 


Valitse kirja sen mukaan, minkä selkä miellyttää silmääsi. Ja kannet, mikäli et halua peittää niitä kuten minä tein.


Ja viimeisenä omana työnäni - tämän joulun must-have. Tonttuovi. 
Sitä varten tarvitaan kirja (minulla tässä on jostakin ilmaiskorista napattu harlekiiniromaani) ja gessoa. 


Minä käytin pohjustukseen kuvassa näkyvää gessoa ja lisäksi tein oven lautojen ja kasvillisuuden muotoja muotoilupastalla. Kuivumisen jälkeen maalasin vesiväreillä. 


Meidän tontut ovat lähempänä vanhoja suomalaisia tonttuja kuin punanuttuisia amerikanserkkujaan, joten tein tällaisen ei-niin-jouluisen oven. 

Lopuksi yksi työ, joka ei ole minun tekemäni, mutta joka on niin hyvä idea ja kauniisti tehty, että haluan näyttää senkin. 


Yksi ehdottomista suosikkijoulukoristeistani. 

Minun työni (ja lisäksi yksi tähti, joka ei ole minun tekemäni) ovat näytillä Seinäjoen Kierrätyskeskuksen Kierrätysmyymälässä. Kirjat ovat sieltä. Hyllystä löytyy kaikenlaisia ja -kokoisia kauniita vanhoja kirjoja - käykää ihmeessä katsomassa! Ja hyllyn toisella puolella on halvempia kirjoja - tässä tuunaushommassa kirjan ulkonäkö ei ole se pointti. Ota kirja, joka on oikean kokoinen - ulkonäölle voi aina tehdä jotain.

Tuunausasiassa muuten auttaa myös se, jos pyörähdät kangasosastolla ja sen jälkeen kassan lähellä olevan tarvikepussukkatelineen ympäri. Löytyy materiaaleja, joilla voit kirjaasi tuunata!