Elämän inventaarion ja arjen hallinnan työkalu

Muistatteko vielä tämän, ajankäytön ympyrän? Sen avulla hahmottaa helposti ja ärsyttävänkin selkeästi sen, mihin aika päivisin menee. 

Sen rinnalle kannattaa tehdä tämä. Ainakin itselläni tämä ei aiheuta niin kovaa ärsyyntymistä kuin em. ympyrä. 

Tälle en ole löytänyt suomenkielistä virallista käännöstä, joten puhutaan Level 10 life -työkalusta. 



Alkuperäinen on kirjasta The Miracle Morning / Hal Elrod. Tämä.

Esittelen teille kuitenkin oman sovellukseni. Hankkikaa tuo kirja käsiinne, mikäli haluatte tutustua alkuperäiseen.

Tarvitaan kalenterinsivu tai tyhjä paperi, värikynät, viivotin ja harppi kynineen.
 

Piirrä 10 "vuosirengasta".


Jaa kuvio 10 sektoriin.


 Numeroi sektorit 1-10.


Kalenterin viereiselle sivulle kirjoitat sektorien aiheet:
1. Perhe ja ystävät
2. Henkilökohtainen kasvu
3. Hengellisyys, henkisyys
4. Raha-asiat 
5. Työ ja ura
6. Parisuhde
7. Rentoutuminen, vapaa-aika (tämä on alkuperäisessä fun and recreation. Minä suomensin sen näin koska tämä sopii omaan elämääni.)
8. Yhteisöllisyys, auttaminen
9. Fyysinen ympäristö
10. Terveys ja liikunta 

Jälleen - vertaa minun suomennoksiani alkuperäisiin. Nämä toimi minulla.

Seuraavaksi pohdit, miten tyytyväinen olet tällä hetkellä kuhunkin aihepiiriin omassa elämässäsi asteikolla 1-10. Väritä aiheen sektorista arvosanan verran palkkeja. 


Tämän jälkeen käyt jokaisen aihepiirin läpi miettien, mitä konkreettisia asioita voit tehdä voidaksesi olla nykyhetkeä tyytyväisempi juuri siihen sektoriin elämässäsi. Pohdi pieniä, konkreettisia asioita. Sellaisia, joita voit oikeasti tehdä. Mitä vaadittaisiin, että voisit olla esim. yhden numeron verran tyytyväisempi siihen asiaan/aihepiiriin omassa elämässäsi? Mitä voisit tehdä?

Nämä konkreettiset asiat kirjoitat oikeanpuoleiselle sivulle kunkin aihepiiri-otsikon alle. 
Minä olen omat juttuni sutannut yli kuvasta. Ette te minun omiani tarvitse, koska ne konkreettiset asiat ovat jokaisella ihan erilaiset. 


Kokeile! 

Alkuperäisessä kirjassa on kokonaisen elämänohjelman verran lisäpuuhaa tähän liittyen, mutta minä lopetan tähän kohtaan.  Pidän tämän työkalun konkreettisuudesta ja monipuolisuudesta. Yksistään jo tämän avulla pystyy löytämään asioita, joiden kanssa tyytyväisyys omaan elämään (ja arkeen) paranee.